Pitchen doe je zo!

'Hier stond een dame op een denkbeeldige zeepkist. Een ijzersterke presentatie en ook nog eens helemaal uit het hoofd, Knap!' Met deze woorden reikte jurylid Ap Verheggen na de NBT/NWT-projectpresentaties op 6 oktober bij Waterschap Rivierenland, de prijs voor de Beste Pitch uit aan Nanda Sweres. We hadden natuurlijk een paar vragen aan deze pitch-ster.

Jullie groep won de categorie ‘Beste pitch' Gefeliciteerd! Had je het verwacht?

Nee, helemaal niet! Tijdens de lunch had ik de pitch nog eens doorgenomen met Irene en dat ging voor mijn gevoel niet al te best. Ik was best zenuwachtig. Ik ben afgelopen maart gestart met mijn traineeship en ik had nog nooit voor zo'n grote groep gestaan.

Hoe heb je je voorbereid op je taak als pitcher?

Mijn medeprojectteamleden waren: Irene Eisink, Bas van den Hurk en Marieke Wit. We hebben de pitch als team in elkaar gezet. Daarna heb ik me de tekst zoveel mogelijk eigen gemaakt en dingen die voor mij niet lekker liepen weggelaten. Tijdens de voorbereidingen hadden we veel aan de presentatietraining.

Wat zijn volgens jou de ingrediënten voor een goede pitch?

Een pitch bestaat uit een opening, probleem, en oplossing. Het proces laat je achterwege, tenzij dit heel bepalend is geweest voor het eindproduct. Het is belangrijk om een pakkend begin en een pakkend einde te hebben. Gebruik heldere taal en neem de rust om punten te benadrukken.

Wat hield het project ‘Lood om zeep helpen' in?

Het Ingenieursbureau van gemeente Rotterdam is onder meer bezig met het inventariseren van loodverontreiniging in de bodem. Bij bodemsanering wordt vaak een top-down benadering gehanteerd. Aan ons werd juist gevraagd om de wensen en behoeften van de bewoners centraal te zetten in plaats van de saneringsopgave. Om de projectvraag te beantwoorden hebben we intern en extern gesprekken gevoerd, eerdere onderzoeken bekeken en brainstormsessies gehouden.

Wat was jullie oplossing?

Het belangrijkste product van ons project was een participatietool: een overzicht van verschillende participatiemethoden. In de tool hebben we drie criteria verwerkt: Hoeveel tijd en hoeveel budget is beschikbaar? En in welke levensfase zit de doelgroep? Op basis van dit overzicht kunnen projectmedewerkers per locatie de meest geschikte methode kiezen. De participatiemethode daagt de doelgroep uit om mee te werken aan de toekomstige inrichting van de saneringslocatie of daarover mee te denken. Elke locatie moet apart bekeken worden, want elke locatie is uniek.

Wat vind je ervan om zo een project met een groep te doen?

Ik werk altijd in projectgroepen, maar nu had ik een andere rol dan normaal.
In de groep was iedereen gelijk aan elkaar, maar als een beslissing moest worden genomen had ik als projectleider de bepalende stem. Een uitdaging, want ik had vaak het gevoel dat ik mijn projectgenoten een stap voor moest zijn om hen waar nodig bij te sturen en te faciliteren.

Hoe was de samenwerking met jullie groepje, waren jullie een goed team?

De samenwerking ging erg goed. We gaven elkaar volop ruimte om voorstellen te doen om naar een gezamenlijk eindresultaat te komen en we hadden veel respect voor elkaars leerprocessen.

Opdrachtgever Kees de Vette blij met toolbox

Kees de Vette, adviseur bij gemeente Rotterdam, is blij met de resultaten van de projectgroep. Na afloop van de pitch zei hij: ‘Rotterdammers zijn van het aanpakken. Vanuit de gemeente willen we graag met hen samenwerken aan een schonere bodem. Maar hoe bereiken we die samenwerking? De toolbox met participatiemethoden, die de deze projectgroep heeft samengesteld, geeft inzicht. Het is een geweldige out of the box methode en ik denk zeker dat we hem nog verder gaan ontwikkelen!'

Meer nieuws

Trainees op bezoek bij Mark Harbers

Vandaag waren onze trainees op bezoek bij de minister van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om vanuit hun perspectief als jonge water- en bodem professionals een brief te overhandigen…
Lees meer
keyboard_arrow_up